ΤΑ ΠΑΤΟΚΟΡΦΑ
BOTTOP
***ΠΡΟΣΟΧΗ***
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι από τις 20 Δεκεμβρίου η υπηρεσία του Capital.gr
Capital Blogs θα αναστείλει τη λειτουργία της για τεχνικούς λόγους.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
Νοημοσύνη
906 αναγνώστες
Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2010
19:57

FOCUS

Νοημοσύνη
Παρασκευή 19 Απριλίου 2002 03:00  
 
 
Τι εννοούμε λέγοντας ότι κάποιος είναι ευφυής; Τι ακριβώς είναι η ευφυΐα; Είναι κληρονομική ή καθορίζεται από το περιβάλλον; Υπάρχουν ένα ή περισσότερα είδη νοημοσύνης; Μπορεί να είμαστε περισσότερο προικισμένοι μ´ ένα είδος και λιγότερο με κάποιο άλλο;

Ρατσιστικά τεστ

Τα ερωτήματα αυτά έχουν προκαλέσει ατέλειωτες συζητήσεις. Ένας λόγος είναι ότι δεν υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των ειδικών για το τι σημαίνει να είναι κάποιοςευφυής. Στο σχολείο ευφυής θεωρείται ο μαθητής που είναι πρώτος στα μαθηματικά και στη γλώσσα.

Στον επιχειρηματικό χώρο αυτός που μπορεί να διαβλέπει και να εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες. Στο ποδόσφαιρο αυτός που προβλέπει τις κινήσεις των συμπαικτώντου, των αντιπάλων και της μπάλας, που δίνει τις σωστές πάσες και κάνει την ομάδα του να σκοράρει.

Με όποια μορφή κι αν εμφανίζεται, η ευφυΐα είναι ιδιότητα επιθυμητή απ´ όλους. Στα τέλη του 19ου αιώνα ο Άγγλος ψυχολόγος Φράνσις Γκάλτον, υποστηρίζοντας ότι η ευφυΐα μεταβιβάζεται από πατέρα σε γιο, την αναζητούσε στους απογόνους όσων κατείχαν ηγετικές θέσεις. Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο οι Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ υπέβαλαν όλους τους νεοσυλλέκτους σε διάφορα τεστ IQ (Δείκτη Νοημοσύνης) που είχαν εκπονηθεί ειδικά για να μετρούν τις νοητικές τους ικανότητες. Οι πρώτες σφοδρές αντιδράσεις ξεκίνησαν από  τη στιγμή που τα αποτελέσματα αυτών των τεστ έδειξαν ότι οι λευκοί στρατιώτες υπερτερούσαν των μαύρων κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες

Περιβάλλον ή γονίδια;

Κάποιοι πίστευαν ότι επειδή η ευφυΐα είναι κληρονομική και μεταδίδεται από τους γονείς στα παιδιά δε βελτιώνεται ιδιαίτερα με την εκπαίδευση.  Σύμφωνα με κάποιους άλλους, η ευφυΐα είναι σε μεγάλο βαθμό προϊόν του περιβάλλοντος, της οικογένειας, του σχολείου και των κινήτρων που προσφέρει η κοινωνία, άρα οι όποιες διαφορές μεταξύ λευκών και μαύρων δεν οφείλονται σε γενετικά αίτια αλλά σε κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες οι οποίοι θα μπορούσαν να υπερπηδηθούν αν γίνονταν οι κατάλληλες επενδύσεις. Την υπόθεση της κληρονομικότητας της νοημοσύνης ενίσχυαν κάποιες μελέτες σε μονοωογενή ή μονοζυγοτικά δίδυμα -που προήλθαν από τη διαίρεση ενός μόνο γονιμοποιημένου ωαρίου- που έδειξαν ότι τα δίδυμα είχαν πάνω κάτω τον ίδιο Δείκτη Νοημοσύνης. Όμως έρχονταν σε αντίθεση με άλλες σοβαρές μελέτες, όπως εκείνη που διεξήγαγε ο Τζέιμς Φλιν, από το πανεπιστήμιο του Οτάγκο, στη Νέα Ζηλανδία. Μελετώντας τις συνολικές διακυμάνσεις του IQ ανά τον κόσμο, απέδειξε ότι παντού η τελευταία γενιά παρουσιάζει αύξηση από 9 έως 20 βαθμούς του δείκτη IQ σε σχέση με την παλιότερη. Αυτή η βελτίωση, ακατανόητη με βάση τη γενετική, μπορεί να εξηγηθεί μόνο μέσω της βελτίωσης των εξωτερικών συνθηκών.

Δε γεννιέσαι ποδοσφαιριστής

Πριν από δύο χρόνια ένας ερευνητής κατάφερε να συνδέσει τις δύο υποθέσεις. Ο Γουίλιαμ Ντίκενς, από το Ινστιτούτο Μπρούκινγκς της Ουάσινγκτον, υποστήριξε ότι όσοι έχουν γενετική προδιάθεση σ´ ένα συγκεκριμένο τομέα καταφέρνουν σχεδόν πάντα να ενταχθούν σε περιβάλλοντα που ευνοούν αυτή τους την προδιάθεση.

Ας πάρουμε, για παράδειγμα, ένα παιδί λίγο ψηλότερο και λίγο ταχύτερο από το μέσο όρο , εξηγεί ο Ντίκενς. Το πιο πιθανό είναι ότι από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού θα τα καταφέρνει καλύτερα από τους συμμαθητές του σε κάποιο σπορ, άρα θα ασχολείται περισσότερο μ´ αυτό από κάποιο συμμαθητή του όχι και τόσο ευκίνητο. Το δεύτερο παιδί θα τείνει σταδιακά να κινείται λιγότερο και θα γίνει υπέρβαρο, ενώ το πρώτο, έχοντας αυτό το μικρό γενετικό πλεονέκτημα, θα εκμεταλλευτεί κάποιο πιο ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη των ικανοτήτων του. Θα έχει περισσότερες πιθανότητες να επιλεγεί στη σχολική ομάδα ποδοσφαίρου, όπου ο προπονητής θα το βοηθήσει να βελτιωθεί. Έτσι, το μικρό αρχικό πλεονέκτημα θέτει σε λειτουργία ένα αμοιβαίο ενισχυτικό φαινόμενο μεταξύ ταλέντου και περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να μεγιστοποιείται το μικρό αρχικό πλεονέκτημα . Αυτός ο μηχανισμός, που περιλαμβάνει στην ανάπτυξη των ικανοτήτων μας τη γενετική και το περιβάλλον, θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί τα γνήσια δίδυμα (μονοωογενή) τείνουν να εμφανίζουν παρόμοια ευφυΐα ακόμα κι όταν μεγαλώσουν ξεχωριστά. Η γενετική τους προδιάθεση τα οδηγεί συνήθως σε παρόμοια περιβάλλοντα.

Ηλίθιοι σπασίκλες;

Οι διαμάχες δεν περιορίζονται στο αν η ευφυΐα είναι κληρονομική ή αναπτύσσεται χάρη στο περιβάλλον. Σήμερα αμφισβητούνται έντονα ακόμα και τα ίδια τα τεστ νοημοσύνης. Πράγματι, αυτού του είδους τα τεστ είναι φτιαγμένα για το σχολικό περιβάλλον και λειτουργούν καλά μόνο εφόσον περιορίζονται σ´ αυτό. Όλοι γνωρίζουμε ότι συχνά οι πρώτοι μαθητές της τάξης είναι οι τελευταίοι στη ζωή. Τη δεκαετία του 1970 ο Τζορτζ Βέιλαντ, ψυχολόγος στο Χάρβαρντ, μελέτησε 95 φοιτητές που παρακολουθούσαν μαθήματα τη δεκαετία του 1940. Η έρευνά του έδειξε ότι τα αποτελέσματα των τεστ IQ έρχονταν σε εξόφθαλμη αντίθεση με την επιτυχία αυτών των ατόμων στη ζωή. Οι περισσότεροι πρώην άριστοι μαθητές δεν είχαν επιτύχει τίποτα σπουδαίο στη ζωή τους, σε αντίθεση με τους συμμαθητές τους που είχαν αποφοιτήσει με μέτριους βαθμούς. Άρα βάσει των τεστ νοημοσύνης δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη μελλοντική επιτυχία ενός ανθρώπου. Σήμερα υπολογίζουμε ότι ο δείκτης συμβάλλει μέχρι 20% το πολύ στην επίτευξη της επιτυχίας , αναφέρει ο γνωστός ψυχολόγος του Χάρβαρντ, Χάουαρντ Γκάρντνερ, συγγραφέας ενός σημαντικού βιβλίου γύρω από τη νοημοσύνη και τα συναισθήματα. Η τελική θέση που θα καταλάβει ένα άτομο στην κοινωνία καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από πολλούς άλλους παράγοντες: από την κοινωνική του τάξη έως την τύχη . Πιστεύω ότι το τεστ IQ αποκαλύπτει άτομα προσκολλημένα στο καθήκον, εκείνα που ξέρουν πώς να πετυχαίνουν καλά αποτελέσματα μέσα σ´ ένα προκαθορισμένο σύστημα , προσθέτει η Κάρεν Άρνολντ, καθηγήτρια παιδαγωγικής στη Βοστόνη και συγγραφέας μιας μελέτης παρόμοιας με του Βέιλαντ.

Παράγοντας επιτυχίας

Πιο σημαντική για την επιτυχία είναι η ικανότητα να ξεπερνά κάποιος τις αναποδιές, να ελέγχει τα συναισθήματά του και να τα πηγαίνει καλά με τους άλλους, να διαθέτει δηλαδή όλες εκείνες τις ιδιότητες που ο Ντάνιελ Γκόουλμαν, ψυχολόγος και δημοσιογράφος των New York Times, περιγράφει ως συναισθηματική νοημοσύνη, έννοια που προέκυψε από τις έρευνες του Γκάρντνερ. Στην πράξη αυτό το είδος νοημοσύνης καθορίζει το πόσο ικανοί είμαστε να σχετιζόμαστε με τους συνανθρώπους μας και να κατανοούμε τα συναισθήματά τους.

Είναι το είδος νοημοσύνης που μας επιτρέπει να κατανοούμε τους άλλους και να δουλεύουμε συλλογικά.

O Γκάρντνερ υποστηρίζει ότι ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος αν καλλιεργούσαμε συστηματικά κι αυτό το είδος νοημοσύνης, όπως καλλιεργούμε στα σχολεία τη γνωσιακή νοημοσύνη. Όλα αυτά δεν είναι παρά το πρώτο βήμα στην έρευνα σχετικά με τη νοημοσύνη. Σήμερα οι περισσότεροι ερευνητές υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει μία, αλλά πολλές. Αυτό που ονομάζουμε νοημοσύνη μπορεί να μην υπάρχει καν , υποστηρίζει ο Γκάρντνερ. Σύμφωνα με την άποψή του, υπάρχουν τουλάχιστον εφτά διαφορετικοί τύποι νοημοσύνης.

Ο καθένας απ´ αυτούς μπορεί να καλλιεργηθεί, άρα να βελτιωθεί.


ΠΗΓΗ FOCUS

Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Σκοπός της σελίδας είναι εκπαιδευτικός και προσπαθώ να εξηγήσω τον λόγος για τον οποίο συμβαίνει η κίνηση της τιμής με την βοήθεια ενός συστήματος το οποίο είναι ένα παζλ από δικές μου και δωρεάν φόρμουλες , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να γίνονται και λάθη και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί συμβουλή ή σύσταση ή πρόταση για οποιουδήποτε είδους επένδυση.
Περισσότερες πληροφορίες για το σύστημα μπορείτε να βρείτε στους συνδέσμους – “σχετικά με το σύστημα bottop”.

Τα κύματα ΕΛΛΙΟΤ δεν είναι ασφαλή μέθοδο επένδυσης. Καθ’ όλη την διάρκεια της εξέλιξης του κύματος ύπαρχου διάφορες ερμηνείες μέχρι να ολοκληρωθεί.
Κατά βάση κάνουμε υποθέσεις. Για να είναι ασφαλές πρέπει να ολοκληρωθεί το κύμα.

Ένα διάγραμμα μοιάζει με ένα νεογέννητο μωρό.
Όσο πιο πολλοί το βλέπουν τόσο σε περισσότερους συγγενείς μοιάζει.
Εάν το πάρουμε λογικά έχουμε δυο επιλογές
Είτε να μοιάζει στην μαμά είτε στον μπαμπά.
Στο τέλος μόνο στον ένα μοιάζει.
BOTTOP

Μέχρι να συμβούν όλα αυτά τα ανεξήγητα που βλέπουμε πρέπει να βρούμε τρόπο να τα εξηγήσουμε…διότι ... είναι η μόνη γλώσσα που για την κατανοήσεις πρέπει να παρακολουθείς καθημερινά και για να παρακολουθείς πρέπει να κατανοήσεις τη γλώσσα..

BOTTOP

Όταν πια το πάρεις απόφαση ότι δεν μπορείς να κόψεις δρόμο και να γίνεις πλούσιος πιο γρήγορα από ότι πρέπει .... πρέπει απλά να ακολουθήσεις την φυσική εξέλιξη των πραγμάτων.

BOTTOP
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι